Cannes’dan Berlin’e, 2024’ün Ödüllü Filmleri Adana Altın Koza’da
23 Eylül’de başlayacak 31. Uluslararası Adana Altın Koza Film Festivali’nin, Festivallerden Seçkisi de heyecanyaratıyor. Cannes, Berlin, Locarno gibi dünya festivallerinin 2024 programlarından11 filmi buluşturacak seçkide, Francis Ford Coppola’nın“Megalopolis”, Mohammad Rasoulof’un “Kutsal İncirin Tohumu”(The Seed of the Sacred Fig), Adam Elliot’ın “Bir SalyangozunAnıları” (Memoir Of Snail), Boris Lojkine’nin “Süleyman’ın Hikâyesi”(The Story of Souleymane), Emanuel Pârvu’nun “Dünyanın Sonuna ÜçKilometre” (Three Kilometers To The End Of The World), Payal Kapadia’nın“Aydınlık Hayallerimiz” (All We Imagine As Light), Tato Kotetishvili’nin“Kutsal Enerji” (Holy Electricity), Mo Harawe’nin “CennetinKıyısındaki Köy” (The Village Next To Paradise), Agathe Riedinger’in“Vahşi Elmas” (Wild Diamond), Basel Adra, Hamdan Ballal, YuvalAbraham ve Rachel Szor’un “Gidecek Yer Yok” (No Other Land,2024) ve Farahnaz Sharifi’nin “Çalınan Gezegenim”(My StolenPlanet, 2024) adlı filmleri Adana’da ilk kez seyirciyle buluşacak.
23-29Eylül 2024 tarihleri arasında gerçekleşecek 31. Uluslararası Adana Altın KozaFilm Festivali’nin Dünya Sineması bölümünde gösterilecek Festivallerdenseçkisinin filmleri de açıklandı. Cannes, Berlin, Locarno, Selanik, Saraybosnagibi dünya festivallerinin 2024 programlarından seçilen 11 film, Adana’dailk kez seyirciyle buluşacak.
Ustalardan enyeniler
Efsanevi “Baba”üçlemesinin yönetmeni Francis Ford Coppola’nın uzun zamandır beklenen rüya projesi “Megalopolis” (2024), ütopik vizyonlara sahip mimar Cesar Catilina’yı odağına alarak dev bir şehirdeki karmaşık sosyal vepolitik dinamikleri epik bir anlatımla gözlerönüne seriyor. Moderntoplumun çatışmalarını ve çelişkilerini,zengin ve fakir arasındaki uçurumları keşfederken, bir kentin muazzam yapısınıve insan ruhunun derinliklerini inceleyen film, Adam Driver, AudreyPlaza, Dustin Hoffman, Laurence Fishburne, Shia LaBeouf, Jon Voight, JasonSchwartzman ve Chloe Fineman’dan oluşanyıldız kadrosuyla da ışıldıyor.
“Goodbye” (2011), “Manuscripts Don’t Burn” (2013), “A Manof Integrity” (2017) ve2020’de Berlin’den Altın Ayı alan “Şeytan Yoktur / There is No Evil” filmlerinin İranlı yönetmeni MohammadRasoulof’un ülkesindegizlice çektiği cesur aile dramı“Kutsal İncirin Tohumu” (The Seed of the Sacred Fig, 2024), Mahsa Amini’nin İran'ın ‘ahlakpolisleri’nce öldürülmesininardından yaşanan protestolara dolaylı bir bakış sunuyor. Bu yıl başında hapisve kırbaç cezasına çarptırılan ve Cannes’daki prömiyerine katılabilmek içinülkesini gizlice terk eden yönetmenin baskı rejimi altındaki yaratıcıifadesinin bir yansımasıolarak da dikkat çeken film, Cannes’daJüri Özel Ödülü ile FIPRESCI Ödülü’nü, Sydney Film Festivali’nde de Seyirci Ödülü’nü aldı.
Oscarlı yönetmen Adam Elliot’ın 15 yıl aradan sonra çektiği yenistop-motion canlandırması “BirSalyangozun Hafızası” (Memoir Of Snail, 2024), “Succession”ın yıldızı Sarah Snook’un seslendirdiği melankolik GracePudel’in acı tatlı anılarını anlatıyor. Avustralyalı auteur’ün kült animasyonu “Maryand Max”in (2009) devamıniteliğindeki film, prömiyerini San Sebastian’da yaptı ve Annecy Animasyon FilmFestivali’nde En İyi Film seçildi.
“Camille” (2019), “Hope” (2014) filmleriyle tanıdığımız Fransızyönetmen Boris Lojkine’nin Cannes’ın Belirli Bir Bakış bölümünde JüriÖdülü ile En İyiErkek Oyuncu Ödülü’nü alan filmi “Süleyman’ın Hikâyesi” (TheStory of Souleymane, 2024), Paris’inhareketli sokaklarında iki gün boyunca sığınma başvurusu hazırlığı yapan vebisikletli kuryelik yaparak geçiminisağlayan Gineli göçmen Süleyman’ıtakip ediyor. Başrolündeki Abou Sangare’nin ilkoyunculuk denemesinde sade vegüçlü performansıyla derinden etkilediği film, göçmenlerin karşılaştığızorlukları ve bu yolculuğun bir göçmenin gözünden nasıl yaşandığını özgün birbakış açısıyla perdeye taşıyor.
“Medaor the not so Bright Side of Things”(2017) ve “Marocco”(2021) filmleriyleRomanya sinemasının yeni dönem ustaları arasında gösterilen Emanuel Pârvu’nun
Saraybosna’da En İyi Film seçilen ve Cannes’da Kuir Palmiye alan son filmi “DünyanınSonuna Üç Kilometre” (Three Kilometers To The End Of The World, 2024), 17 yaşındaki Adi’nin hikâyesinianlatıyor. Liseden mezun olup Tuna Deltası’ndaki sakin ve izole köyündeki ailesinin yanına tatile gelenAdi’nin bir gece sokakta acımasızcasaldırıya uğramasının ardından yaşananları konu alan film, insan ilişkilerinive toplumu bölen görünmeyenancak somut duvarları derinlemesine inceliyor.
Geleceğinyönetmenlerini keşfedin
2021’de Cannes’da “ANight of Knowing Nothing”ile En İyi Belgesel Ödülü’nü alan Hindistanlı yönetmen Payal Kapadia’nın festivalden bu kez Büyük Jüri Ödülü’nü kazandığı ilkuzun filmi “Aydınlık Hayallerimiz” (All We Imagine As Light, 2024),büyük bir metropole dönüşmüş Mumbai’deaynı hastanede çalışan ve farklı kuşaklardan üç hemşirenin hikâyesini konu alıyor. Kadındayanışmasının son dönemdeki en etkileyici örneklerinden olan film, incezarafeti ve görselanlatımındaki alışılmadık hassasiyetiyle Kapadia’nınçağdaş sinemanın en özgünve etkileyici seslerinden biri olacağını müjdeliyor.
Gürcistanlı yönetmenTato Kotetishvili’nin dünya prömiyerini yaptığı Locarno’da Cineasti delPresente kategorisinde Enİyi Film seçilen ve GençlikJürisi’nden de Birincilik Ödülü alan ilk uzun filmi “Kutsal Enerji” (HolyElectricity, 2024), Tiflis’in rengarenk dokusunu ve karakterlerinin sıradışıhikayelerini hüzünlü ve mizah dolu bir bakışla sunuyor. Şehrin insanlarınınçılgınlıklarını sevgiyle kucaklayan ve hayatlarına ve ilişkilerine dair samimibir portre çizenfilm, modern Tiflis’insosyo-kültürel dokusunu keşfetmek isteyenler için büyüleyici bir yolculukvadediyor.
Somalili yönetmen MoHarawe’nin sevgi, fedakârlık ve adanmışlık üzerine zamansız bir hikâyekurduğu ilk filmi “Cennetin Yanındaki Köy” (The Village Next ToParadise, 2024), sürekli drone saldırıları tehdidi altındaki cennetsel birçölde, ailesine bakmak için çalışan Mamargade ile bağımsızlık hayalleri kuranAraweelo’nun hikâyesini anlatıyor. Sıklıkla göz ardı edilen ve kötülenen bir ülkenin siyasi bağlamınıortaya koyan film, Afrika Boynuzu’nun genişve etkileyici manzaralarını eşsiz bir şekilde sunan Mostafa ElKashef imzalı görüntü yönetimiyle de hafızalara kazınıyor. Bu yıl Cannes’ın dikkat çeken yapımlarından biri olanve Saraybosna’da En İyi KadınOyuncu Ödülü’ne uzanan film, Somali sinemasında yeni bir dönemin kapılarını aralıyor.
Fransız yönetmen AgatheRiedinger’in Cannes’daAltın Pamiye için yarışan ilk filmi
“Vahşi Elmas” (WildDiamond, 2024), annesi ve küçük kız kardeşiyle birlikte yaşayan 19 yaşındaki Liane adlı genç bir kadının güzelliğe veşöhrete olan saplantısını işliyor. Sarsıcı bir modern toplum eleştirisi sunanfilm, influencer kültürününgenç insanların hayatında getirdiği tehlikeli boyutları başarılı gençoyunculuklar eşliğinde gözlemliyor.
Belgeseltutkunlarına özel
Seçkide belgeseltutkunlarını da dünya festivallerinden ödüllerle karşılanmış iki film bekliyor.
Berlin FilmFestivali’nde Belgesel Ödülü’nü ve Panorama bölümünde Seyirci Ödülü’nü kazanan,CPH:DOX ve ZagrebDox gibi önde gelen belgesel film festivallerinden de SeyirciÖdülü ile dönen “Gidecek Yer Yok” (No Other Land, 2024), Filistinli ve İsrailli dört genç aktivist, Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abrahamve Rachel Szor tarafından çekildi. Film, Batı Şeria’nın Masafer Yatta bölgesinde büyümüş Filistinli aktivistBasel Adra’nın, ata topraklarının İsrailliaskeri işgal güçleri tarafındanyok edilişini kayda alışıyla başlıyor. Kudüs’te yaşayanİsrailli sinemacı ve araştırmacı gazeteci Yuval Abraham’ın da dahil olduğu buhikâye bir süre sonra, daha büyük bir adalet yolunda yaratıcı bir direnişeylemine dönüşüyor.
Programdaki birdiğer belgesel ise, İranlı Farahnaz Sharifi’nin yönettiği “ÇalınmışGezegenim” (My Stolen Planet,2024) olacak. Berlin Film Festivali’ndeprömiyerini yapan ve Selanik Film Festivali’nde Altın Alexander Ödülü ileFIPRESCI Ödülü’nü alan film, 1979 İran İslam Devrimi sırasında doğmuşyönetmenin günlüğünü perdeye taşıyor. Kendi çektiği görüntülerin yanı sıra tanımadığı insanlara ait 8mm buluntu filmlerle İran’ın alternatif birtarihini kuran film, yönetmenin kişisel ve toplumsal mücadeleyi birlikte dönüştürmesini ve görüntülerin gücünü keşfedişini anlatanyaratıcı bir belgesel.
WEB | FACEBOOK | INSTAGRAM | X(TWITTER)| YOUTUBE
Dünya Sineması / Festivallerden 2024
Aydınlık Hayallerimiz (All We Imagine As Light)
Payal Kapadia, 2024, Fransa-Hindistan-Hollanda-Lüksemburg
Bir Salyangozun Anıları (Memoirof a Snail)
Adam Elliot, 2024, Avustralya
Cennetin Yanındaki Köy (The Village Next to Paradise)
Mo Harawe, 2024, Somali-Fransa-Avusturya
Çalınan Gezegenim (My Stolen Planet)
Farahnaz Sharifi, 2024, İran-Almanya
Dünyanın Sonuna Üç Kilometre (Three Kilometers To The End Of The World)
Emanuel Pârvu,2024, Romanya
Gidecek Yer Yok (No Other Land)
Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor,2024, Filistin-Norveç
Kutsal Elektrik (Holy Electricity)
Tato Kotetishvili, 2024, Gürcistan-Hollanda
Kutsal İncirin Tohumu (The Seed Of The Sacred Fig)
Mohammad Rasoulof, 2024,İran
Megalopolis
Francis FordCoppola, 2024, ABD
Süleyman’ın Hikayesi (The Story of Suleymain)
Boris Lojkine, 2024, Fransa
Vahşi Elmas (WildDiamond)
Agathe Riedinger, 2024, Fransa
HABERE YORUM KAT